השנה החלטתי להעמיק ולהבין את התחום הזה של גיוס כספים בשיטת מימון המון.

למה?

שתי סיבות, אחת כי אני איש כספים והשניה כי כותבים רבים בוחרים לעשות מימון המון

וחשבתי שכך נוכל להביא עוד ערך מוסף ללקוחות.

עשיתי קורס במשך שלושה חודשים, ליוויתי כבר כמה קמפיינים ואני רוצה לשתף אותך במסקנות שלי.

אחלק זאת לשני פוסטים נפרדים.

 

מה זה גיוס במימון המון?

מימון המון זו גישה של הכלכלה החברתית החדשה האומרת:

לי יש רעיון שאתם כחברה יכולים להנות ממנו.

בואו עזרו לי לממש אותו, ובתמורה תזכו למתנות שוות במחיר תחרותי, או שיש מתנות הזמינות רק לתקופת הקמפיין.

נכון שהרבה פעמים אפשר ללכת לבנק ולבקש הלוואה או שיש הון עצמי, אבל כל הרעיון הוא לרתום את ההמון לטובת מימוש הרעיון.

למה זה כדאי ליוצר קמפיין הגיוס?

סיבה עיקרית: גיוס טוב יכול להיות פלטפורמת שיווקית אדירה לעסק / מוצר / רעיון.

מעבר לגיוס הכסף ומכירה מראש של כמה מאות ספרים למשל, תהליך הגיוס מכריח

אותך להחשף ולהגיע לקהלים שלא מכירים אותך.

יאהבו את מה שיש לך להגיד או שיצרת? יספרו לחברים וזו תנופה שיווקית אדירה.

יובל אברמוביץ, מחבר ספר הרשימה, גייס כמיליון שקלים לכמה ספרים והפך

לאימפריה של הרצאות, ליווי פרסום בפייסבוק, סדנאות כתיבה ועוד הרבה ספרים.

החשיפה השיווקית שעשה לעצמו בקמפיין הגיוס עזרה לו להקמת עסק מצליח.

סיבות נוספות יכולות להיות:

  • מימון המיזם בסיכון נמוך
  • לולא הקמפיין הרעיון היה נשאר במגירה, וזהו טריגר לחשיפה
  • רצון להשמיע קול בעולם בלי ידיעה איך לעשות זאת ולגייס כסף

למה זה כדאי לתומך בקמפיין?

הסיבות לתמוך בקמפיין מימון המון יכולות להיות אחת או יותר מהסיבות הבאות:

  • מאמינים שרעיון הקמפיין נכון ורוצים לעזור לקדם אותו
  • מציעים לכם מתנות “שוות” במחיר זול לתקופת הקמפיין
  • הכרות אישית עם היזם, ורצון לפרגן

 

איזה פלטפורמות גיוס יש ומה ההבדל ביניהן?

כשבאים לגייס דבר ראשון יש להחליט האם להשתמש בפלטפורמה ישראלית או בחו”ל.

אם קהל היעד בחו”ל כדאי לבחור פלטפורמה מוכרת שם כמו קיקסטארטר, אינדיגוגו ויש עוד.

בארץ הפלטפורמה הגדולה ביותר היא הדסטארט. אחריה מימונה, ג’אמפסטארטר ויש עוד כמה.

בגדול ההגיון והשיטה של הפלטפורמות מאד דומה, בארץ ובחו”ל.

מבנה דפי הפרויקט, שיטת הפרסום והעמלות די דומות.

האתרים בפועל כמעט ולא עוזרים בשיווק הרעיון והאחריות הראשית והבלעדית היא על היזם.

רוב מכריע של התנועה לדף הפרויקט מגיעה מלינקים שהיזם דואג להפיץ.

ההבדל המשמעותי היחיד הוא שיטת הגיוס:

גיוס הכל או כלום: תקבל את הכסף רק אם גייסת את הסכום שביקשת או יותר.

גיוס גמיש: תקבל את סכום הכסף שגייסת גם אם לא 100% מהסכום שביקשת,

ובלבד שתוכיח שיש לך יכולת לספק את המתנות שהבטחת.

 

מה העלות של גיוס המון?

  • עמלת אתר: לרוב 9% מהסכום בגיוס הכל או כלום, 12% מהסכום בשיטת גיוס גמיש.
  • בעלי מקצוע שתבחר להשתמש בהם כמו עורך סרטון וידאו, כותב שיווקי, מלווה קמפיין
  • מתנות שתרכוש לטובת הקמפיין
  • דואר למשלוח התשורות

חשוב מאד להכין תקציב מפורט לפני העלאת קמפיין

 

כל אחד יכול להקים קמפיין גיוס מימון המון?

כן, אבל.

חשוב להבין למה הציבור ירצה להירתם ולתמוך. לא כל רעיון באמת יעניין ויסחוף אחריו קהל.

לא לכל ספר יש סיפור המחבר רגשית את הקהל, וזה משהו חשוב בקמפיין.

חשוב להבין שבזמן קמפיין יש חשיפה אישית מאד גבוהה, תקופת מתח רגשי.

יש לפנות לזה זמן לתקופת הגיוס. להעלות קמפיין בשיטת “שגר ושכח” לא יצליח.

חשוב לבנות מראש קהילה, תקציב, סיפור פרוייקט ועוד מספר אלמנטים שיעזרו להצליח.

יש מקצוע של ליווי קמפיינים של גיוס, והסטטיסטיקות מראות שגיוס עם מלווה זוכה להצלחה

גדולה יותר מקמפיינים שעולים ללא הכנה.

בחלק השני של הפוסט, אסביר יותר על שלבי בניית הקמפיין.

זה הזמן לחשוב האם הספר הבא שלך מתאים לגיוס המון.

אשמח לבחון יחד איתך שאלה זו.

עמית